Hoe herken je een betrouwbaar bedrijf?
Veruit de meeste directe verkooporganisaties zijn betrouwbare ondernemingen die al flink wat jaren bestaan. Het zijn vaak internationale, beursgenoteerde bedrijven, die wereldwijd opereren en die een gedegen en controleerbare reputatie hebben opgebouwd. Zoals in iedere sector zijn er soms echter ook bedrijven of business partners die het minder nauw nemen met de gedragsregels, de belangen van nieuwe business partners of van consumenten. Waar moet je op letten?
-
Gebonden aan gedragsregels – Een betrouwbaar bedrijf houdt zich aan de (internationale) gedragsregels die zijn opgesteld door de Europese branchevereniging. Dit zijn regels voor de manier van communiceren, de garanties voor consumenten én de garanties voor onafhankelijke business partners. De organisaties die bij de VDV zijn aangesloten, verplichten zich ieder jaar opnieuw de gedragsregels voor de branche in acht te nemen.
-
Geen 'inleg' – Hoewel je soms een starterspakket met producten moet aanschaffen (voor eigen gebruik of voor verkoop) of bijvoorbeeld een websiteabonnement of promotiematerialen, mag dit nooit het karakter hebben van 'inleggeld' of een 'instapvergoeding'. Betrouwbare directe verkooporganisaties vragen geen hoge investeringen vooraf.
-
Geen vergoeding voor rekruteren – business partners worden betaald op basis van de gerealiseerde omzet. Die omzet kan deels afkomstig zijn van teamleden die jij hebt ingeschreven. Je krijgt dan niet betaald voor de teamleden zelf, maar puur voor de omzet die deze teamleden hebben gerealiseerd. Doen zij niets, dan verdien jij daar ook niets aan.
-
Er is altijd een hoofdkantoor – Achter iedere onafhankelijke business partner staat een officieel bedrijf, dat consumenten te woord kan staan. De business partner brengt je graag in contact met de organisatie waar hij of zij mee samenwerkt, wanneer je vragen hebt.
-
Er is een duidelijk product- en dienstenaanbod – Betrouwbare organisaties zijn duidelijk over de producten en diensten die ze bieden. De verkoper moet op basis van de geboden informatie kunnen bepalen of er een markt is voor het aanbod en of het product bij hem of haar past. De consument moet direct kunnen zien wat hij kan verwachten wanneer hij tot aanschaf overgaat. Blijft het aanbod mistig en onduidelijk, dan heb je waarschijnlijk niet te maken met een VDV-lid en is voorzichtigheid geboden.