vereniging directe verkoop nederland

Hoe herken je een betrouwbaar bedrijf?

Veruit de meeste directe verkooporganisaties zijn betrouwbare ondernemingen die al flink wat jaren bestaan. Het zijn vaak internationale, beursgenoteerde bedrijven, die wereldwijd opereren en die een gedegen en controleerbare reputatie hebben opgebouwd. Zoals in iedere sector zijn er soms echter ook bedrijven of business partners die het minder nauw nemen met de gedragsregels, de belangen van nieuwe business partners of van consumenten. Waar moet je op letten? 

  • Gebonden aan gedragsregels – Een betrouwbaar bedrijf houdt zich aan de (internationale) gedragsregels die zijn opgesteld door de Europese branchevereniging. Dit zijn regels voor de manier van communiceren, de garanties voor consumenten én de garanties voor onafhankelijke business partners. De organisaties die bij de VDV zijn aangesloten, verplichten zich ieder jaar opnieuw de gedragsregels voor de branche in acht te nemen.

  • Geen 'inleg' – Hoewel je soms een starterspakket met producten moet aanschaffen (voor eigen gebruik of voor verkoop) of bijvoorbeeld een websiteabonnement of promotiematerialen, mag dit nooit het karakter hebben van 'inleggeld' of een 'instapvergoeding'. Betrouwbare directe verkooporganisaties vragen geen hoge investeringen vooraf.

  • Geen vergoeding voor rekruteren – business partners worden betaald op basis van de gerealiseerde omzet. Die omzet kan deels afkomstig zijn van teamleden die jij hebt ingeschreven. Je krijgt dan niet betaald voor de teamleden zelf, maar puur voor de omzet die deze teamleden hebben gerealiseerd. Doen zij niets, dan verdien jij daar ook niets aan.

  • Er is altijd een hoofdkantoor – Achter iedere onafhankelijke business partner staat een officieel bedrijf, dat consumenten te woord kan staan. De business partner brengt je graag in contact met de organisatie waar hij of zij mee samenwerkt, wanneer je vragen hebt.

  • Er is een duidelijk product- en dienstenaanbod – Betrouwbare organisaties zijn duidelijk over de producten en diensten die ze bieden. De verkoper moet op basis van de geboden informatie kunnen bepalen of er een markt is voor het aanbod en of het product bij hem of haar past. De consument moet direct kunnen zien wat hij kan verwachten wanneer hij tot aanschaf overgaat. Blijft het aanbod mistig en onduidelijk, dan heb je waarschijnlijk niet te maken met een VDV-lid en is voorzichtigheid geboden.

Terug naar boven

Nieuws

IPSOS Direct Sellers Survey 2023 (juli/augustus 2023)

Onderdeel 'Tevredenheid Business partners'

lees verder

Video - Facts & Figures (augustus 2022)

Ondernemen, iets voor jou ? De feiten vertellen meer .... Bekijk de Facts & Figures video

lees verder

Video - Wat is directe verkoop ? (maart 2022)

Directe verkoop in Nederland, Direct selling in Engelstalige landen, Vente directe in Franstalige landen. Het bestaat wereldwijd al decennia lang. Maar wat betekent directe verkoop ? Bekijk deze video

lees verder

Significante groei ‘Directe verkoop branche Nederland’ in 2020 (juli 2021)

2020 was een bijzonder jaar, waarbij sommige branches zwaar getroffen zijn. Hoe verging het de directe verkoop branche in een periode waarin persoonlijk contact zwaar werd beperkt? En wat zijn de verwachtingen naar de toekomst ?

lees verder

Ondernemers aan het woord (februari 2021)

Enkele Business partners vertellen individueel over hun ondernemerschap in directe verkoop. Klik op een van links en bekijk de betreffende video.

lees verder

COVID-19 en de veerkracht van directe verkoop (maart/ april 2020)

De branche voor directe verkoop staat bekend als een echte ’mensenbranche’.

lees verder

In gesprek met ondernemers (december 2019)

Directe verkoop heeft de toekomst. Daarom hebben we samen met diverse ondernemers binnen de directe verkoop vijf tafelgesprekken opgenomen.

lees verder

Directe verkoop in 6 video 's (augustus 2018)

Directe verkoop: 6 pijlers augustus 2018

lees verder

Samenwerking Consumentenbond en VDV

De Consumentenbond werkt al jaren samen met de Vereniging Directe Verkoop Nederland, om de belangen van de eindgebruiker zo goed als mogelijk te dienen. Lees hier hoe de Consumentenbond denkt over onze branche en onze vereniging.

lees verder

Groei directe verkoop-branche zet door

De Nederlandse directe verkoop-branche noteerde afgelopen jaar voor het derde jaar op rij een forse groei, zowel in omzet als het aantal business partners. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Directe Verkoop Nederland. Waar in 2015 de geschatte retailomzet in Nederland voor de gehele sector bijna 126,8 miljoen euro bedroeg, was deze in 2016 gestegen naar 147,3 miljoen euro, een groei van ruim 16 procent.

lees verder

“Wat kan de Nederlandse retail leren van de directe verkoop ?”.

Peter Sprengers, CEO van marketingbureau Techonomy en Peter Boots, voorzitter van de VDV, vertellen welke kansen nieuwe technologieën bieden en welke lessen de worstelende ‘retail’ kan opsteken van de directe verkoopsector.

lees verder

Wat mag u als business partner verwachten van de directe verkoop branche ?

Lees wat u als business partner mag verwachten van de directe verkoop branche.

lees verder

Wat mag u als consument verwachten van de directe verkoop branche ?

Lees wat u als consument mag verwachten van de directe verkoopbranche.

lees verder

VDV wint Europese Seldia Award 2016

Brussel, 5 oktober 2016, "Best Direct Selling Association 2016" voor VDV

lees verder

Steeds minder 'party's'

Nog maar 20% van de omzet in directe verkoop in Nederland wordt verkocht op party's. product uitleg vindt vaker plaats via gesprekken of andersoortige bijeenkomsten.

lees verder Steeds minder  'party's'

Leden VDV herkenbaar

Alle directe verkoop bedrijven die lid zijn van de VDV zijn herkenbaar aan het VDV-logo. Ieder jaar opnieuw onderschrijven deze bedrijven de internationale gedragsregels en de voorwaarden van de VDV

lees verder

contact

vereniging directe verkoop nederland
postbus 2450
5202 cl 's-hertogenbosch
tel: 088 05 51 400 / +31 88 05 51 400
email: vdv@directeverkoop.nl