vereniging directe verkoop nederland

Groei directe verkoop-branche zet door

De Nederlandse directe verkoop-branche noteerde afgelopen jaar voor het derde jaar op rij een forse groei, zowel in omzet als het aantal business partners. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Directe Verkoop Nederland. Waar in 2015 de geschatte retailomzet in Nederland voor de gehele sector bijna 126,8 miljoen euro bedroeg, was deze in 2016 gestegen naar 147,3 miljoen euro, een groei van ruim 16 procent.

Met deze toename van de omzet past Nederland in de Europese groeitrend die de directe verkoopsector de afgelopen jaren heeft laten zien in landen als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Niet alleen kopen consumenten meer bij business partners, de groei van de sector is ook te verklaren vanuit een toename in het aantal business partners. In één jaar tijd groeide het aantal business partners met 13 procent, van ruim 82.000 tot ruim 93.000 zelfstandig opererende en onafhankelijke business partners. De aangesloten bedrijven binnen de Vereniging Directe Verkoop Nederland presteerden zelfs nog beter. Hier werd een omzetgroei van 19 procent gerealiseerd en een toename van 13,4 procent in het aantal zelfstandig opererende en onafhankelijke business partners. Zij brengen producten of diensten van een bedrijf via mond-tot-mondreclame direct aan de man. Daarmee slaan ze een aantal tussenlagen over. Een aanpak die, getuige de positieve cijfers, effect sorteert.

Passend bij de tijd

Volgens Peter Boots, voorzitter van de Vereniging Directe Verkoop, is er een logische verklaring waarom het aantal directe verkopers in Nederland zo snel toeneemt: “Directe verkoop is een uitstekend en volwaardig alternatief voor een baan in vaste dienst, omdat het uitstekend past bij deze tijd waarin zelfstandig ondernemen steeds meer regel dan uitzondering wordt. Bovendien zijn, in tegenstelling tot bij andere branches, de opstartkosten laag. En daar komt de flexibele tijdsindeling en het feit dat directe verkopers zo veel of zo weinig kunnen werken als ze willen nog eens bovenop. Dat directe verkoop een sterke aantrekkingskracht heeft op ondernemende mensen is dan ook niet zo gek.”

Gezondheid & beauty blijven populair

De bestverkopende producttypes in Nederland zijn, net als in veel andere Europese landen, wellness (72%) en cosmetica (20%). “Verreweg de meeste aandacht gaat uit naar gezondheidsen beautyproducten,” stelt Boots. “Je zou dit kunnen verklaren vanuit de man-vrouwverhouding van de business partners van onze leden: driekwart daarvan is vrouw. Maar dat lijkt te kort door de bocht, ook mannen tonen steeds meer interesse in goede persoonlijke verzorging, gecombineerd met een gezonde levensstijl. Geïnteresseerden varen daarbij vaak op ervaringen van andere gebruikers. Laat dat nou net zijn waar directe verkoop om draait.”

Ervaren gebruikers

Waar directe verkoop voorheen vaak werd geassocieerd met huiskamerparty’s, verdwijnt dit beeld steeds meer naar de achtergrond, merkt ook Boots. “We merken dat directe verkoop steeds meer voor vol wordt aangezien, en dat is ook niet meer dan terecht. Directe verkopers beschikten namelijk altijd al over meer mogelijkheden dan deur-tot-deur- en thuisverkopers. En de afgelopen jaren hebben zij met de komst van sociale media nog een uitstekend middel erbij gekregen, waarmee ze hun werk op een nog betere manier kunnen invullen. Steeds meer consumenten doen hun boodschappen online. Ze laten zich hierbij leiden door de ervaringen en reviews van andere gebruikers. Directe verkopers kunnen via social media de interactie opzoeken met hun klanten.

Voor veel mensen is het maar wat fijn als ze met een directe verkoper als zijnde een ervaren gebruiker kunnen ‘praten’, die ook echt kennis heeft van het product waar ze naar op zoek zijn.”

Terug naar boven

Nieuws

IPSOS Direct Sellers Survey 2023 (juli/augustus 2023)

Onderdeel 'Tevredenheid Business partners'

lees verder

Video - Facts & Figures (augustus 2022)

Ondernemen, iets voor jou ? De feiten vertellen meer .... Bekijk de Facts & Figures video

lees verder

Video - Wat is directe verkoop ? (maart 2022)

Directe verkoop in Nederland, Direct selling in Engelstalige landen, Vente directe in Franstalige landen. Het bestaat wereldwijd al decennia lang. Maar wat betekent directe verkoop ? Bekijk deze video

lees verder

Significante groei ‘Directe verkoop branche Nederland’ in 2020 (juli 2021)

2020 was een bijzonder jaar, waarbij sommige branches zwaar getroffen zijn. Hoe verging het de directe verkoop branche in een periode waarin persoonlijk contact zwaar werd beperkt? En wat zijn de verwachtingen naar de toekomst ?

lees verder

Ondernemers aan het woord (februari 2021)

Enkele Business partners vertellen individueel over hun ondernemerschap in directe verkoop. Klik op een van links en bekijk de betreffende video.

lees verder

COVID-19 en de veerkracht van directe verkoop (maart/ april 2020)

De branche voor directe verkoop staat bekend als een echte ’mensenbranche’.

lees verder

In gesprek met ondernemers (december 2019)

Directe verkoop heeft de toekomst. Daarom hebben we samen met diverse ondernemers binnen de directe verkoop vijf tafelgesprekken opgenomen.

lees verder

Directe verkoop in 6 video 's (augustus 2018)

Directe verkoop: 6 pijlers augustus 2018

lees verder

Samenwerking Consumentenbond en VDV

De Consumentenbond werkt al jaren samen met de Vereniging Directe Verkoop Nederland, om de belangen van de eindgebruiker zo goed als mogelijk te dienen. Lees hier hoe de Consumentenbond denkt over onze branche en onze vereniging.

lees verder

Groei directe verkoop-branche zet door

De Nederlandse directe verkoop-branche noteerde afgelopen jaar voor het derde jaar op rij een forse groei, zowel in omzet als het aantal business partners. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Directe Verkoop Nederland. Waar in 2015 de geschatte retailomzet in Nederland voor de gehele sector bijna 126,8 miljoen euro bedroeg, was deze in 2016 gestegen naar 147,3 miljoen euro, een groei van ruim 16 procent.

lees verder

“Wat kan de Nederlandse retail leren van de directe verkoop ?”.

Peter Sprengers, CEO van marketingbureau Techonomy en Peter Boots, voorzitter van de VDV, vertellen welke kansen nieuwe technologieën bieden en welke lessen de worstelende ‘retail’ kan opsteken van de directe verkoopsector.

lees verder

Wat mag u als business partner verwachten van de directe verkoop branche ?

Lees wat u als business partner mag verwachten van de directe verkoop branche.

lees verder

Wat mag u als consument verwachten van de directe verkoop branche ?

Lees wat u als consument mag verwachten van de directe verkoopbranche.

lees verder

VDV wint Europese Seldia Award 2016

Brussel, 5 oktober 2016, "Best Direct Selling Association 2016" voor VDV

lees verder

Steeds minder 'party's'

Nog maar 20% van de omzet in directe verkoop in Nederland wordt verkocht op party's. product uitleg vindt vaker plaats via gesprekken of andersoortige bijeenkomsten.

lees verder Steeds minder  'party's'

Leden VDV herkenbaar

Alle directe verkoop bedrijven die lid zijn van de VDV zijn herkenbaar aan het VDV-logo. Ieder jaar opnieuw onderschrijven deze bedrijven de internationale gedragsregels en de voorwaarden van de VDV

lees verder

contact

vereniging directe verkoop nederland
postbus 2450
5202 cl 's-hertogenbosch
tel: 088 05 51 400 / +31 88 05 51 400
email: vdv@directeverkoop.nl