Samenwerking Consumentenbond en VDV
De Consumentenbond (augustus 2017):
"De Consumentenbond richt zich als belangenbehartiger op de verbetering van uw rechten als consument en heeft met een aantal branches afspraken gemaakt over de “Algemene Voorwaarden” bij een aankoop. Of beter gezegd: de Consumentenbond heeft de spelregels gecontroleerd en goedgekeurd waar -in uw belang- bepaalde bedrijven zich aan dienen te houden bij een aankoop.
Ook de brancheorganisatie VDV (Vereniging Directe Verkoop) heeft de door de Consumentenbond goedgekeurde spelregels vastgelegd in haar “Algemene Voorwaarden”. Zo heeft u (minimaal) 14 dagen bedenktijd om de aankopen zonder opgave van redenen te retourneren (de zogenaamde “herroepingstermijn”). Alleen de verkopers (zelfstandige Business Partners) van de bedrijven die lid zijn van de brancheorganisatie VDV, gebruiken deze “Algemene Voorwaarden” bij uw aankoop via directe verkoop. Bovendien heeft u nóg een voordeel als koper bij een VDV lid: De “Algemene Voorwaarden” van de VDV, zijn ondergebracht bij de officiële Nederlandse instantie voor geschillen: De Geschillencommissie voor Consumentenzaken te Den Haag. Dit betekent dat u bij een eventueel geschil, recht heeft op een goedkope en onafhankelijke procedure met een voor het bedrijf bindende uitspraak, zonder dat u naar de rechter hoeft te gaan. De VDV staat dan ook nog eens garant voor de uitvoering: een extra garantie dus, die slechts door de VDV en haar leden wordt gegeven.
Kortom, de met de Consumentenbond gemaakte afspraken tonen aan dat de VDV eerlijke handel propageert en oog heeft voor uw belang als consument."