Social Selling

Social selling, ook bekend als netwerkmarketing, is een unieke benadering van verkoop waarbij producten niet in de winkel, maar persoonlijk worden aangeboden. Verkopers, die tevens onafhankelijke zakelijke partners zijn, delen hun enthousiasme voor producten op basis van hun eigen ervaringen.

Social Selling

Social selling, ook bekend als netwerkmarketing, is een unieke benadering van verkoop waarbij producten niet in de winkel, maar persoonlijk worden aangeboden. Verkopers, die tevens onafhankelijke zakelijke partners zijn, delen hun enthousiasme voor producten op basis van hun eigen ervaringen.

Wat is social selling?

Social selling biedt een persoonlijke benadering bij de verkoop van producten. Van de Avon of Tupperware-party’s uit de jaren ’70 tot de verkoop en communicatie via Instagram of TikTok vandaag de dag: het contact tussen verkoper en klant is persoonlijk, sociaal én leuk. De producten worden bijvoorbeeld tijdens een demonstratie of gesprek, bij mensen thuis of op een andere locatie verkocht. De verkopers zijn enthousiaste gebruikers van de producten en kunnen daarom advies geven op basis van hun eigen beleving. Teams van verkopers, die business partners worden genoemd, groeien uit tot sociale netwerken, waardoor verkopers eigen ondernemer zijn, maar toch nooit alleen zijn. Business partners en klanten zijn onderdeel van een hechte gemeenschap. Voor directe verkoop gelden dezelfde regels als voor verkoop in de winkel of online: er is geen enkele aankoopverplichting en er zijn ruime ‘niet goed geld terug’ regelingen. 

“78% van de directe verkopers tevreden is met hun algehele ervaring.”

“72% verklaarde dat hun ervaring met directe verkoop aan hun aanvankelijke verwachtingen voldeed of overtrof.”

“49% al 7 jaar of langer betrokken is bij directe verkoop, wat wijst op een hoog niveau van ervaring en toewijding.”

De oorsprong van directe verkoop gaat terug tot het einde van de negentiende eeuw, met bedrijven zoals California Perfume Company, nu bekend als Avon. In Nederland kreeg directe verkoop voet aan de grond in de jaren ‘60 en ‘70, met Tupperware als iconisch voorbeeld. Honderdduizenden vrouwen bezochten zogenaamde Tupperware-party’s en kochten de kunststof schalen, kommen en bakjes van andere (huis)vrouwen, die op deze manier hun eigen inkomsten genereerden. Sinds de begindagen heeft directe verkoop sociale ontwikkelingen gestimuleerd, met een significante bijdrage aan de economische zelfstandigheid van vrouwen wereldwijd. Momenteel is ongeveer 75 procent van de business partners vrouwelijk. 

Uit het onderzoek van “Ipsos Survey voor SELDIA/2023” over werkgeluk van de business partner blijkt dat…

Grenzeloze mogelijkheden, gelijkheid en persoonlijke groei

Ontdek de voordelen van werken als business partner in de wereld van social selling. Van flexibel ondernemerschap tot de mogelijkheid om je eigen gemeenschap op te bouwen, social selling biedt een unieke kans voor persoonlijke groei en financieel succes.

Flexibel/
parttime werken

Je hebt de vrijheid om zelf te bepalen hoeveel uren je werkt en wanneer. Dit maakt social selling ideaal voor mensen die parttime willen werken en andere verplichtingen hebben.

Geen maximum aan
inkomsten

Aangezien je zelf bepaalt hoeveel je werkt, is er geen limiet aan je verdiensten. Succes in netwerkmarketing wordt bepaald door jouw inzet en activiteiten, zonder enige bovengrens.

Geen verschil tussen
beloning mannen en vrouwen

Directe verkoop waardeert gelijkheid, waardoor er geen verschil in beloning is tussen mannen en vrouwen. Dit maakt een eerlijke branche, waar iedereen gelijke kansen krijgt.

Veel mogelijkheden voor
persoonlijke ontwikkeling

Social selling biedt nieuwe uitdagingen, waardoor je nieuwe vaardigheden ontwikkelt en misschien zelfs verborgen talenten bij jezelf ontdekt. Daarnaast bieden de meeste organisaties trainingen en opleidingsmogelijkheden voor verdere persoonlijke groei.

Persoonlijk contact met 
je klanten

Werk je graag met mensen en kom je goed tot je recht wanneer je één-op-één contact hebt met klanten? Dan is een rol als business partner in directe verkoop waarschijnlijk perfect voor jou.

Samenwerken in een team

 In directe verkoop zoek je, in plaats van individueel veel klanten te bedienen, gelijkgestemden die elk een klein aantal klanten bedienen. Succes komt voort uit goede begeleiding en samenwerking in een team, met de meest ervaren partner als leider. Als jij een teamplayer bent die graag anderen vooruit helpt, is een rol als business partner jou op het lijf geschreven.