Significante groei ‘Directe verkoop branche Nederland’ in 2020 (juli 2021)
Digitale vooruitgang zet door - de nieuwe keuzes omarmd
2020 was een bijzonder jaar, waarbij sommige branches zwaar getroffen zijn. De beperkende overheidsmaatregelen hebben gevolgen voor de gehele economie.
Hoe verging het de directe verkoop branche in een periode waarin persoonlijk contact zwaar werd beperkt? En wat zijn de verwachtingen naar de toekomst ?
Hoewel de Business partners al enige tijd mede gebruik maken van online toepassingen en sociale media, om ook op die manier relaties te onderhouden, hebben de Business partners zich in 2020 razendsnel omgeschakeld naar vrijwel 100% digitaal werken. Lockdowns en andere beperkende maatregelen, bleken uiteindelijk geen onoverkomelijk obstakel voor het onderhouden van bestaande, en het leggen van nieuwe contacten.
Ook de bedrijven, de VDV-leden, hebben de schouders er onder gezet, om hun Business partners en hun consumenten te ondersteunen bij het digitaal opschalen van hun diensten. Denk bijvoorbeeld aan: meer en uitgebreidere video meeting systemen, sociale media trainingen voor de Business partners, meer sociale media kanalen en de back office opschalen. Het contact met elkaar, en met de consument verloopt enerzijds efficiënter, maar kan het persoonlijke live contact niet helemaal vervangen.
Een officiële bevestiging van de veerkracht van de Business partners in directe verkoop, is te vinden in het VDV-onderzoek ‘Statistics Survey 2021’ van 1 juli 2021 over het jaar 2020, die vergelijkbaar is met de onderzoeken van de andere nationale directe verkoop verenigingen wereldwijd.
Op economisch vlak hebben de business partners namelijk laten zien wat er met aanpassingsvermogen mogelijk is binnen directe verkoop.
Ongeveer 95.000 Business partners, waarvan 77% vrouw, laten namelijk een groei zien van 10,3 % naar een geschatte retail omzet van 130 miljoen Euro in 2020 !
De twee grootste productgroepen blijven ‘Wellness’: 66,2% (2019: 64%) en ‘Verzorging/cosmetica’: 23,3% (2019: 20%))
De toekomst zal liggen in een hybride vorm van online en offline werken, waarbij persoonlijk en direct contact en advisering de spil blijft vormen.